Son dakika

Silopi A. Ş. kuruldu


1998.06.08
1998.07.31

Irak motorinini depolama ve taşıma tekelini alan Silopi A.Ş. kuruluş sözleşmesinin tarihi.

Enis Berberoğlu'nun yazdığına kardeşleri şirketin yönetim kurulunda yer aldığı ithamlarına maruz kalan Devlet Bakanı Mehmet Batallı'nın gönderdiği açıklamaya dayanarak aktardığına göre şirketin kurucuları şunlar: Muhittin Düzgün, Mükerrem Aydemir, Sait Yakıdemir, Senan İdin, Sadık Ökten, Kadir Konur, Mustafa Tanış, M. Salih Kızıl, Cedan Kunur, Selahattin Ökten, Şuayip Tanış, Abdülmeset Aykut, Ömer Tünğür, İsmail Özgören, Ata Ökten.

Silopi A.Ş.'nin kurucusu ve Yönetim Kurulu üyesi Doç. İsmail Özgören, Enis Berberoğlu'na yaptığı açıklamada, Habur Petrolcüler Derneği'nin 1998 yılının Salih Yıldırım ve Zekeriya Temizel'le birlikte Mayıs ayında Şırnak'ı ziyaret eden Başbakan Yardımcısı Bülent Ecevit'e ricada bulunarak, Irak mazotunu depolama ve taşıma işine talip olduklarını söyledi. Özgeren'in anlattığına göre konu, YPK'da ele alındı. Şırnaklı petrolcüler Ankara'ya davet edildi. Konu Maliye Bakanlığı'nda dört gün süreyle tartışıldı. Sonuçka 68 sayılı KDV tebliği Temmuz ayı başında değiştirildi. 31 Temmuz 1998 tarihi itibariyle Silopi'deki mazot depoları Silopi A. Ş.'ye geçti.

Tekelin Batallı'nın kardeşlerine verildiği iddiası, ANAP'tan istifa edip DYP'ye geçmekten son anda vazgeçen BOTAŞ eski genel müdürü Hayrettin Uzun'a aitti. Devlet Bakanı ve Şırnak Milletvekili Salih Yıldırım da, şirketin kuruluşundan haberdar edilmediğini söylemiş.

Şirket, sınır ticareti kapsamında Türkiye'ye getirilen Irak motorininde MGK tavsiyesiyle yapılan yeni düzenlemede, motorinin Silopi'de kurulan depolarda depolanması, ardından Maliye tarafından vergilendirilip dağıtıma sunulması işiyle ilgilenecek. İthal petrol, sınır illerine düşük, uzak illere pahalı fiyattan satılacak.

Başlangıçta motorinin ilk durağı olan depoları inşa ve işletme görevi Petrol Ofisi'ne verilmişti. Ancak özelleştirme sürecinde bu iş Ofis'ten alınarak TPAO'nun yan şirketi TİPİC'e verildi. Bir süre sonra bu formülden de vazgeçildi ve depolar Silopi AŞ'ye devredildi. Şirket motorinin taşıması işini de üstlendi. Şirketin kurulması işiyle DSP'li bakanlar Hüsamettin Özkan ve Zekeriya Temizel ilgilendi.

Şirketin Irak'tan motorin taşıyan 41 bin kamyoncuyu temsil edeceği söylenmişti ama ortak sayısının 15'le sınırlandırıldığı görüldü.

Petrolün taşınması işiyle ilgilenen bir başka şirket de Gaziantepli bazı işadamları ve KDP Lideri Mesut Barzani'nin yakın akrabaları tarafından kurulan Asya adındaki şirket. Şirket Kuzey Irak'a temel gıda maddesi niteliğinde ürünler satıp karşılığında petrol alıyor. Şirketin motorini 4 sentten maledip 12 sente iç piyasaya verdiği söyleniyor.

Irak'tan yılda 2 milyon ton dolayında motorin getiriliyor. Bölgedeki petrol ticaretinden Korkut Özal'ın ciddi paralar kazandığı ileri sürülmüştü.

Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.