Son dakika

İstanbul Üniversitesi ayaklandı


1960.04.28

İstanbul üniversitesi'nde öğrenciler kalabalık bir gösteriyle hükümeti protesto etti. Polis göstericileri kontrol altına alamayınca askeri birlikler yardıma çağrıldı. Olaylar sırasında 1 öğrenci öldü, 40 kişi yaralandı. Üniversite Rektörü Sıddık Sami Onar tartaklandı. Hükümet sıkıyönetim ilan etti.  Üniversite tatil edildi. Yayın yasağı nedeniyle olaylar kulaktan kulağa yayıldı.

Olaylarda öldürülen Turan Emeksiz, muhalefet hareketinin simgesi haline geldi.

Milli Birlik Komitesi Üyesi Numan Esin, Meclis Darbeleri Araştırma Komisyonu'na verdiği ifadede bu olaylar üzerine yürürlüğe giren sıkıyönetim kararlarının hükümet için taktik bir hata olduğunu, darbe planlayanların muhalefet hareketiye bağ kurmasına vesile olduğunu söylüyor.

Esin, "Bu üniversite hadiseleri de zaten günden güne hızlandırdı gelişmeleri, o esnada sıkıyönetim ilan edildi. Şimdi, sıkıyönetim ilan edildi ama sıkıyönetimin başında biz varız, ordu karargahında ben ve 1-2 subay arkadaşımız vardı. Orhan Erkanlı tank taburuyla, diğer arkadaş da piyade taburuyla Birinci Tümen'de Şefik Soyuyüce var, Mehmet Özgüneş var, Ahmet Yıldız geldi İkinci Kolordu'dan, yani sıkıyönetim karargahı ihtilal subayları tarafından kuruldu. Onun için aramızda artık daha sık görüşmeler başladı. Yani 28-29 Nisan olayları ihtilale davetiye çıkarmaktır. O da bir hata mesela. Yani bilinçli hareket edilse bir sıkıyönetime gidilmezdi ülkede. Sıkıyönetime neyle gidiyorsun, hangi kuvvetle? Sana tabi kalacak bir kuvvet mi yoksa senin üzerindnen geçecek bir kuvvet mi?" diyor.

Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.