Son dakika

Emniyet'in Ergenekon değerlendirmesi


2008.06.25

Emlniyet Genel Müdürlüğü'nün Ergenekon ile ilgili değerlendirme yazısı.

Yazıda, Emniyet Genel Müdürlüğü kayıtlarında söz konusu soruşturmaya kadar Ergenekon isimli herhangi bir terör örgütüne ilişkin daha önceden intikal etmiş soruşturma ve kovuşturma bilgilerinin bulunmadığı ve dolayısıyla soruşturma konusu yapılanmanın yeni ortaya çıkarılmış bir yapı olduğu anlaşılmıştır. Raporun hazırlanmasında Terörle Mücadele Kanunu'nda yapılan değişiklikler göz önünde bulundurulmuştur. Cumhuriyet Başsavcılığınca yürütülmekte olan soruşturma kapsamında 22 ve 27. 05.2008 ile 03.06.2008 tarihlerinde Genel Müdürlüğümüze gönderilen yazı eklerinde yer alan 2 adet CD, 2 adet DVD, 5 sayfadan ibaret döküman, 3 adet tanık ifadesi, 1 adet 2 sayfalık çözüm tutanağı ve Kriminal Polis Labaratuarları Dairesi Başkanlığı'nın bomba irtibat raporları içerisinde bulunan bilgiler ışığında Ergenekon yapılanması ile ilgili incelemede;

1- Soruşturma kapsamında gözaltına alman bazı kişilerin ifadelerine ve bu kişilere ait iletişim tespit Bilgilerine göre, yapılanma içerisinde yer alan bazı şahısların ulusal ve uluslar arası kamu oyunda yakinen tanınan bir takım kişilere yönelik suikast düzenlenmesine ilişkin planların yapıldığı, eylemi gerçekleştirecek şahıslara yüksek miktarda para teklif edildiği, bu eylemlerin gerçekleşmesi halinde ülkede bir infialin yaşanabileceği, ayrıca uluslararası alanda da ülkemizin zor durumda kalabileceği değerlendirilmektedir.

2- Soruşturma kapsamında, 12.03.2008 tarihinde Ankara da tanık sıfatı ile dinlenen bir kişinin beyanlarında; Bu soruşturma kapsamında gözaltına alınan bir takım kişilerle istanbul 'da bir villada buluştuklarını, bu şahısların kendilerine (3) adet el bombası verdiklerini, bu bombaları bir gazeteye atmaları karşılığında kendilerine para vermeyi vaat ettiklerini, bombalardan ikisini kendisinin, birisini ise arkadaşının aldığını, daha sonra bu bombaların belirtilen gazeteye yönelik saldırı amaçlı atıldığını beyan ettiği anlaşılmıştır.

3- Emniyet Genel Müdürlüğü Kriminal Polis Laboratuarları dairesi Başkanlığının 18.03.2008 tarihli ve 182/1256-08 sayılı yazı ile; Bomba bilgi merkezi kayıtlarının tetkiklerinden soruşturma kapsamında istanbul ili Ümraniye İlçesinde ele geçirilen (27) adet MKE ve yabancı menşei li savunma tipi el bombaları ile aynı kafile ve stok numaralı bombaların kullanıldığı, (13) olayın tespit edildiği, bunlardan (4) ünün ölüm ve yaralanmaya sebebiyet veren şiddet içerikli eylemler olduğu, Yine soruşturma kapsamında gözaltına alınan bir şüphelinin annesinin evinde yapılan aramada ele geçirilen (12) adet taarruz ve savunma tipi el bombaları ile aynı kafile ve stok numaralı bombaların kullanıldığı (5) olayın tespit edildiği, bunlardan (3) ünün şiddet içerikli eylem olduğu ifade edilmektedir.

4- Başsavcılığın 27.05.2008 tarihli ve Soruşturma NO:2007/1536 sayılı yazısı ekinde gönderilen DVD içerisinde ki; 'Yargı-Nusret Senemden' adlı klasör açıldığında, içerisinde (4) adet world belgesi ile (7) adet PDF belgesinin olduğu, Yargıtay isimli PDF belgesi açıldığında aşağıdaki kroki ve bilgilerin yer aldığı görülmüştür.

'KROKİNİN AÇILIMI:
A: Yargıtay ana bina
B: Yargıtay bitişik ek bina
C: Yargıtay ek bina
1: Protokol kapısı (Güvenlik çok sıkı)
2: Avukat giriş kapısı
3: Posta giriş kapısı
4: Vatandaş kapısı
5: Garaj kapısı (Sürekli görevli bulunur, güvenlik yok)
6: Mutfak kapısı
7: A blok yan kapı
8: C blok yan kapı
9: C blok arka kapı
10: C blok ön yan kapı
11: C blok ana giriş kapı
12: C blok garaj kapısı
13: Başbakanlık güvenli girişi
14: A blok giriş
X Güvenlik var
X Polis var
) (x ray cihazı var
P polis noktası var. Sarı ile işaretli bölgeler rahat, buralarda güvenlik, polis, görevli yok 6 nolu kapı tünel gölgesinde kalıyor. Gece için uygun. 3 nolu kapı, kilitli ancak açılabilir. Buradan A blok zemin altına inilir. Burası Milli Eğitim Bakanlığı ile A blok arasında kalıyor ve araba park yeri. Tenha. C blok 8 nolu kapı çok müsait. Girince bazen kapı arkasında bir güvenlik çıkabilir. Burada lavabolar var. Oraya geçilebilir. Her zaman yok. 9 nolu kapı kilitlidir. Ama açılabilir. Ön taraftaki ışıklar oraya ulaşmıyor ve ulaşsa da arabalar park ediyor, görünmüyor. Karargah kameraları da orayı görmüyor. 10 nolu kapı kullanılmaz, ön taraftaki ışıklar burayı iyi görüyor. Ön tarafta 2 kamera var. Ön taraftaki sarı alan ağaçların altında kalıyor. Işıktan da geriye kalıyor. Orayı güvenlik kulübesi görmüyor. Arkada camları yok. O nedenle kör bir nokta oluşuyor. Karargah kameraları görse de karanlık olduğundan sıkıntı olmaz. Ancak fazla beklenmemeli. Karargah önünden hemen ikaz gelebilir. "

5- "ERGENEKON" SORUŞTURMASI KAPSAMINDA ELE GEÇEN MALZEMELER:
(39) adet el bombası, (2) adet içi boşaltılmış el bombası, (11) kg C-3 patlayıcı, (1160) gr tahrip kalıbı, (1) adet gaz bombası, (10) adet fünye, (5) adet işaret fişeği, (3) adet sis bombası, (21) adet TNT kalıbı, (1) adet yangın bombası, (84) adet kapsül, (24) adet ateşleme çakmağı, (50) metre infilak fitili, (35) adet çeşitli boylarda infilak fitili, (1) adet eğitim bombası, (2) adet demir çubuk içerisinde patlayıcı, 18 gr Emolite marka patlayıcı, 13cm uzunluğunda infilak kapsülü için irtibatlık fitili, (3) adet GOLDEN ibareli plastik tüp içerisinde hidrolik asit, (3) adet uzun namlulu tüfek, (2) adet av tüfeği, (2) adet havalı tüfek, (21) adet tabanca, (3) adet kuru sıkı tabanca, (34) adet şarjör, (1074) adet dolu fişek, (73) adet av fişeği, (1) adet susturucu, (2) adet içi boşaltılmış havan mermisi, (9) adet içi boşaltılmış uçak savar mermisi, (1) adet kasatura, saniyeli fitil, çok sayıda demir bilye, bomba yapımında kullanılan malzemeler, telsiz, kasatura ve bıçak ele geçirilmiştir.

DEĞERLENDİRME

Bilindiği gibi 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu, 5237 Sayılı Türk Ceza Kanundan Farklı ve bağımsız bir örgüt tanımı ortaya koyarak bunu yaptırıma bağlamaktadır. Kanunun 1. maddesinde "Terör; Cebir ve şiddet kullanarak; baskı, korkutmak, yıldırmak, sindirme veya tehdit yöntemlerinden biri ile Anayasada belirtilen Cumhuriyetin niteliklerini, siyasi, hukuki, soysal, laik, ekonomik düzeni değiştirmek, devletin ülkesi ve milleti ile bölünmez bütünlüğünü bozmak, Türk Devletinin ve Cumhuriyetin varlığını tehlikeye düşürmek, Devlet otoritesini zaafa uğratmak veya yıkmak veya ele geçirmek, temel hak ve hürriyetleri yok etmek, Devletin iç ve dış güvenliğini, kamu düzenini veya genel sağlığı bozmak amacı ile bir örgüte mensup kişi veya kişiler tarafından girişilecek her türlü suç teşkil eden eylemlerdir. " Şeklinde tanımlanmıştır.

Yine aynı kanunun 7. maddesinin 1. fıkrasında, "Cebir ve şiddet kullanılarak; baskı, korkutma, yıldırma, sindirme veya tehdit yöntemleri ile 1. maddede belirtilen amaçlara yönelik olarak suç işlemek üzere , terör örgütü kuranlar, yönetenler ile bu örgüte üye olanlar Türk ceza Kanununun 314. maddesi hükümlerine göre cezalandırılır. Örgütün faaliyetini düzenleyenlerde örgütün yöneticisi olarak cezalandırılır. " Şeklinde yapılan düzenleme ile de terör örgütü kuran, yöneten ve üye olanlara ilişkin yaptırımlar ön görülmüştür. Dolayısıyla kanunun 7. maddesinde yer alan "terör örgütü" kurma, yönetme ve üye olma suçlarının emir/yasak kuralını 1. maddede yapılan terör tanımı oluşturmaktadır. Bu söylenenler ışığında bir yapılanmanın "terör örgütü" olarak nitelendirilebilmesi için tamamının varlığı, aynı zamanda gerekli olan özellikler şunlardır:

1- yapılanmanın;
a) Anayasada belirtilen Cumhuriyetin niteliklerini, siyasi, hukuki, sosyal, laik, ekonomik düzeni değiştirmek,
b) devletin ülkesi ve Milleti ile bölünmez bütünlüğünü bozmak,
c) Türk Devletinin ve Cumhuriyetin varlığını tehlikeye düşürmek,
d) devlet otoritesini zaafa uğratmak veya yıkmak veya ele geçirmek,
e) Temel hak ve hürriyetleri yok etmek
f) Devletin iç ve dış güvenliğini, kamu düzenini veya genel sağlığı bozmak, Amaçlarından biri veya bir kaçına sahip olması gereklidir, (ideoloji)
2. Mevzuatımızda "terör suçları" örgütlü olarak işlenebilecek suçlar niteliğinde olduğundan 5237 sayılı Türk Ceza Kanunun 220. Maddesi gereğince bu yapılanmanın üye sayısının en az üç kişi olması gereklidir, (örgütlü yapı)
3. yapılanmanın yukarıda sayılan amaçlara ulaşabilmek için mutlaka cebir ve şiddet kullanması gerekir. (Cebir ve şiddet)
Bu platformda "Ergenekon" isimli yapının 3713 Sayılı Terörle Mücadele Kanunun 1 ve 7. maddesinin 1. fıkrasında belirtilen kriterler açısından yapı hakkında soruşturma kapsamında gönderilen bilgi ve dokümanların incelenerek irdelemesini yapmak gerekirse:

İDEOLOJİ UNSURU

"Ergenekon" isimli yapılanmanın görünüşte devletin yeniden yapılandırılarak iktidara ulaşmak şeklinde özetlenebilecek bir amaca sahip olduğu, dokümanlarda görülmekle birlikte;
Yapılanmanın, amacına ulaşabilmek için "naylon terör guruları oluşturularak, terör dünyasına yön verilmesi", " ülke çıkarları ve mevcut rejim ilkelerine aykırı ideolojilere sahip siyasilerin engellenebilmesi için "suikast" inde kullanılabileceğine ilişkin bilgi " , "kişisel çıkarlar adına siyasete yönelmiş ve hedefe ulaşabilmek adına her şeyi mubah sayabilen siyasilerin engellenebilmesi için; geriye kalan tek yolun suikast" olduğuna ilişkin saptama, içte ve dışta ortak ve benzer idealler doğrultusunda faaliyet gösteren, ulusal ve uluslar arası, legal ve illegal örgütler ile işbirliğine yönelmenin kaçınılmaz bir zorunluluk" olduğuna ilişkin bilgi ve "karşı istihbarat örgütlerine geçen, yakalanan veya operasyon amacına aykırı hareket eden herhangi bir ajanı öldürmeyi" kabul eden anlayış göz önüne alındığında; "Ergenekon" yapılanmasının amaçlarına ulaşabilmek için salt demokratik ve yasal stratejilere yönelmeyeceği, nihai hedefinin "iktidar olmak" ile birlikte bu hedefine yasal olmayan yöntemlerle ulaşmayı planladığı görülmektedir.

Bu kapsamda "Ergenekon" yapılanmasının temel hedefinin yasal olmayan faaliyetleri ile Devlet otoritesini kendi amaçları doğrultusunda baskı altına almak, O' nu yönlendirmek şeklinde tezahür eden siyasal bir hedef olduğu söylenebilir.

ÖRGÜTLÜ YAPI "Ergenekon " isimli yapılanmanın; belirlenen amaçlar etrafında insan sayısı olarak üç ten fazla kişinin bir araya geldiği, hiyerarşik, görev dağılımının yapıldığı, gizliliğin esas alındığı, iş bölümünün, faaliyet alanlarının sorumlulukların önceden tespit edildiği, eleman ve finansal kaynak temini, üyelerinin eğitimi gibi hususların açıkça ortaya konulduğu, yapılan iş bölümü çerçevesinde görevli gurupların faaliyet alanlarına ilişkin raporlar sunarak yapının hayata geçirildiği, profesyonel bir örgütlenme olduğu değerlendirilmektedir.
Bu doğrultuda örgütlü yapının tam olarak oluşturulduğu ve hayata geçirilen bahsetmek mümkün görülmektedir.

CEBİR VE ŞİDDET

a)"Ergenekon" isimli yapılanmanın "Ülke çıkarları ve mevcut rejim ilkelerine aykırı ideolojilere sahip siyasilerin engellenebilmesi için" "suikast" inde kullanılabileceğine ilişkin bilgi, "kişisel çıkarlar adına siyasete yönelmiş ve hedefe ulaşabilmek adına her şeyi mubah sayabilen siyasilerin engellenebilmesi için; geriye kalan tek yolun suikast" olduğuna ilişkin bilgi, "karşı istihbarat örgütlerine geçen, yakalanan veya operasyon amacına aykırı hareket eden herhangi bir ajanı öldürmeyi" kabul eden anlayışı,

b)"Ergenekon " soruşturması kapsamında ele geçirilen silah, mühimmat ve bomba yapımında kullanılan malzemeler,
c)Soruşturma kapsamında ele geçirilen ve polisiye deneyimlere göre eylem öncesi istihbarat faaliyeti kapsamında olduğu değerlendirilen Yargıtay binasına ilişkin detaylı yerleşim krokisi,
d)Soruşturma kapsamında gözaltına alınan bazı kişilerin ifadelerinde ve bu kişilere ait iletişim tespit bilgilerinde yer alan kamu oyunda bilinen bir takım kişilere yönelik suikast düzenlemesi planlarına ilişkin bilgiler,
e)Soruşturma kapsamında İstanbul ili Ümraniye İlçesinde ele geçirilen (27) adet MKE ve yabancı menşeili savunma tipi el bombaları ile yine soruşturma kapsamında gözaltına alınan bir kişinin annesinin evinde yapılan aramada ele geçirilen (12) adet taaruz ve savunma tipi el bombalarının incelenmesinde aynı/yakın kafile ve stok numaralı bombaların kullanıldığı (18) olayın tespit edildiği, bunlardan (7) sinin şiddet içerikli eylemlerde kullanıldığına dair Kriminal Polis Laboratuarları Dairesi Başkanlığının roporu dikkate alındığında,
f)Soruşturma kapsamında 12,03.2008 tarihinde Ankara da tanık sıfatı ile dinlenen bir kişinin beyanlarında;
Bu soruşturma kapsamında gözaltına alınan bir takım kişilerle istanbul da bir villada buluştuklarını, bu şahısların kendilerine (3) adet el bombası verdiklerini, bu bombaları bir gazeteye atmaları karşılığında kendilerine para vermeyi vaat ettiklerini, bombalardan ikisini kendisinin, birini ise arkadaşının aldığını, daha sonra bu bombaların belirtilen gazeteye yönelik saldırı amaçlı atıldığını beyan ettiği görüldüğünden,

NETİCE VE KANAAT

'Ergenekon 'isimli yapılanmanın 3713 sayılı Terörle Mücadele Konunu 1. ve 7. Maddelerinde ifade edilen örgütlü yapıya sahip bir örgütlenme olduğu kanaati oluşmuştur. Ayrıca bu raporun 'Cebir ve şiddet' başlığı altında ifade edilen faaliyetler (Silah ve patlayıcı madde bulundurma, eylem hazırlıkları, bomba irtibat bilgileri), dikkate alındığında; Soruşturmanın tamamına ve ele geçirilen delillerin tümüne vakıf olan Savcılığınızca Cebir ve şiddete ilişkin verilerin bu unsurun gerçekleşmesi olarak göz önüne alınması ile, 3713 Sayılı kanunun tanımladığı 'Terör Örgütü' niteliklerinin tamamlanacağı ve soruşturma konusu yapının 'Terör Örgütü' olarak nitelendirilebileceği değerlendirilmektedir." Şeklindeki raporunda, Emriyet Genel Müdürlüğü'nce de ERGENEKON YAPILANMASI’nın 3713 Sayılı Terörle Mücadele Kanununda belirtilen özelliklere sahip bir terör örgütü olduğu belirtilmiştir.

Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.